Stewart Island, Doubtfull Sounds, Queenstown

Sow na een aantal dagen slecht weer (zie winderig en regenachtig) gehad te hebben, hebben we nu sinds een dag of 5 heerlijk zonnig en warm weer. Het kwik gaat hier tot een graad of 25/26. Lekker zomers dus. Gek idee eigenlijk, kerst gaan vieren in je korte broek en hempje en waarschijnlijk nog een duik in het buitenzwembad nemen ook nog. Maargoed ik zal jullie niet al te jaloers maken 🙂

Zoals jullie hebben kunnen lezen in het vorige verslag, wilde we naar Stewart Island gaan. Dit is een klein eilandje onder Nieuw Zeeland maar hoort gewoon bij NZ. Op dit eiland zou de Kiwi nog in het wild leven (Niet gezien natuurlijk!) De tickets voor de overtocht hadden we geboekt. Je gaat met een 1 uur durende ferry naar het eiland. En zoals ik van mezelf al wist heb ik een beetje last van zeeziekte. Dus netjes en op tijd een aantal pilletjes genomen. Maar dit heeft niet geholpen. Na 5 minuten had ik mijn “spuugzakje” al vol 🙁 leuk begin van de reis. Maarten heeft zelfs nog aan de kapitein gevraagd of de boot kon omdraaien maar dat ging helaas niet. Aangezien we slecht weer hadden waren de golven ook nog eens extreem droog. Eindelijk veilig aangekomen op Stewart Island hebben we maar meteen een TERUG VLUCHT (JAJA) geboekt. Het kost wat, maar ik was echt niet van plan om met de boot terug te gaan. Op het eiland hebben we een auto geboekt en zo het eiland overgescheurd. Het weer viel een beetje tegen waardoor de stranden en bossen minder mooi leken. Maar leuk om gezien te hebben. Helaas Kiwi dus niet gezien. Toen begon de terugweg. (weet achteraf niet wat ik erger vond, vliegen of met de boot…..) terugweg dus, dit was met een 8 (!!!!) persoons vliegtuigje. Denk maar aan een ” Flying Doctors” vliegtuigje. Zaten we met z’n 2e ook nog eens direct achter de piloot, konden dus met alles meekijken en vanwege slecht weer hadden we ook nog last van turbulentie over het land. Ook daar werd ik erg misselijk van. Het was allebei een hele ervaring (laten we het daar maar bij houden….. haha)

Daarna zijn we richting het Nederlandse gezin gereden die we via internet ontmoet hebben. Gewoon een spontane actie. Heel erg gezellig gezin! Elise en haar man Guido en hun 2 kids. Bryant en Jayden. Daar heeft Maarten voor het eerst mee mogen doen de sport “Touch” dat is een soorty Rugby Tikkertje. Dit spel wordt daar vooral gespeeld door boeren…. (tja. ze mogen niet geblesseerd raken..) Heerlijk daar geslapen en heerlijk kunnen douche (pfff eindelijk) natuurlijk even wat nederlandse souveniers achtergelaten (chocolade pepernoten en Van Nelle Sjek)

Daarna weer doorgereden richting Te Anau. Daar begon de mooie tocht richting de Doubtfull Sounds (google maar echt heel erg mooi!) Hier hebben we een 8 uur durende BOOTtocht genomen (geen zee!!) die tussen prachtige bergen heen vaarde, niet te omschrijven hoe mooi. Onderweg zelfs nog dolfijnen, pinguins en zeeleeuwen gezien. Zeer uniek om dolfijnen zo te zien zwemmen. Ook naar een gedeelte gereden waar het doodstil was. Motor van de bot werd zelfs stilgelegd. Je zag de spiegeling van de bergen in het water, zo stil en zoooooo mooi!. We wilde graag de Doubtfull Sounds doen ipv de Milford Sounds aangezien de Milford Sounds veeeel toeristischer zijn.

Volgende dag zijn we wel richting Milford Sounds gereden om te kijken hoe deze bergen eruit zien. Hebben hier dus geen tocht gedaan. De weg naar Milford toe is echt zoooo onwijs prachtig. Heb echt nog nooit zoveel verschillende soorten natuur verschijnselen aan 1 weg gezien! Gewoon prachtig. Onderweg ook nog een Kea gezien (een van de grootste papegaaien soorten) In Milford aangekomen was het idd. erg toeristisch op het meer zag je zo al een stuk of 9 gigantische passagiers cruisen varen. Dat is jammer voor het uitzicht.

Toen weer doorgereden (alles wordt wel in versnelde vorm verteld, klinkt net of dit allemaal in 2 dagen gebeurt is…) naar Queenstown dit is een erg toeristische stad. Met erg bedoel ik ook HEEEEEL erg. Volgens mij komen hier alle backpackers samen! En we waren er ook nog eens in het weekend. Maar wel een stad waar van alles te doen is. Bij aankomst wel ff wat regen gehad maar de volgende de dag hadden we echt schitterend weer (1e dag mooi weer!) Dus natuurlijk ook weer verbrand, tja wil toch wel met een beetje een kleur thuiskomen. Daar in het gras gelegen, gewinkeld, wat souvenirs gekocht, langs de marktjes gelopen, bij een MEXICAAN gegeten 🙂 het leek net een weekendje weg in de vakantie hahaha.

Vanuit Queenstown weer verder naar het noorden gereden richting Wanaka. Daar zijn we naar Puzzling World gegaan een soort van kinder achter iets. Er was een groot doolhof (hebben daar 3 kwartier over gedaan!) en een illusie kamer. Dat was echt heeeeel raar. Allemaal verschillende dingen om te zien en te doen. In Wanaka zelf zijn we niet gebleven we zijn meteen doorgeregen richting Fox Glacier. Onderweg nog wel een aantal hele mooie stops gehad (als ik dat allemaal moet gaan uittypen, dan wordt dit verhaal te lang. 🙂 )

In Fox Glacier aangekomen, meteen de Fox Glacier beklommen. Gewoon over de “DANGER, DO NOT GO PASS THIS POINT” geklommen en verder richting de Gletsjes gelopen. AAngezien we ook een aantal andere mensen zagen lopen. Tja we blijven toch kudde dieren. De gletsjer was echt prachtig! En zo inmens groot! Had ik absoluut niet verwacht! Savonds hebben we het er heerlijk van genomen en zijn we naar een Spa gegaan. Daar betaalde je 70 dollar (35 euro) voor toegang en een gratis prive zwembad met douche etc. (naad niet jaloers worden 😉 ) dus wij hadden een zwembad heerlijk voor onszelf. Zo konden we even bijkomen.

De volgende dag richting Franz Jozef gletsjer gereden. Die gletsjer is nog groter (en toeristischer) ook erg mooi. Helaas waren alle tours om OP het ijs te komen al vol. Dus hebben we zelfs de 6 uur durende tocht gelopen pffff. wat een eind was dat. En als de weg nou eens geteerd was ofzo, maar nee we moesten zelf over rotsen klimmen over hangbruggen gaan, door rivieren heen baden en alles was super glad omdat we door de bergen liepen. Overal zat mos op. Bij het uitzichtpunt aangekomen (na 3 uur) bleek het uitzicht een beetje tegen te vallen. Maar toch mooi genoeg. Deze 3 uur moesten we ook weer terug. Bij de auto aangekomen eerst alle flessen leeggedronken zoooo ontzettend warm was het. Daarna nog even naar de voorkant van de gletsjer gelopen. Savonds maar uiteten gegaan, we hadden geen zin meer om nog iets klaar te maken.
De campings hier in NZ zijn allemaal uitstekend en erg goedkoop. Voor 3 euro p.p. kan je hier op een camping staan met WC (maar zonder douches). De andere campings kosten ongeveer 10 euro p.p. We doen afwisselen.

Vandaag zijn we naar Greymouth gereden, maar aangezien we daar al zo snel waren zijn we meteen maar door gereden naar Punakaiki. Daar zitten de Pancake Rocks en de Blowholes. Dit zijn rotsen die net als pannenkoeken op elkaar liggen. Niet bekend hoe dit ontstaan is. Maar erg mooi om te zien. Helaas hadden we eb, waardoor we de blowholes niet heel goed konden zien. 2 keer konden we ze zien. Toch iets.

En nu zitten we weer op zo’n “goeie” camping waar we kunnen internetten. Daarnet nog op het strand gezeten en gelopen en zo nog van de zonsondergang genieten. De camping ligt namelijk aan het strand.

Voor iedereen: alvast fijne kerstdagen, geiet ervan en VREDE OP AARDE 🙂

Klik hier voor de foto’s van Nieuw Zeeland

16 Responsesso far.

1. Fam. van Ingen schreef:

hoi maarten en mariska

de allerbeste wensen voor 2010!!!bij jullie is het al zo ver toch?
    nog een fijne vakantie,en weer een mooi verhaal gelezen.

groetjes van ons

2. Jochem & Nadia schreef:

Zo nu heb ik het hele verslag gelezen. Bij het volleybal wordt volop gevraagd hoe het met jou gaat. Volgens mij weet iedereen van jou avontuur af. Owh en we hebben gister voor het eerst oliebollen gehad tijdens het oliebollentoernooi, zaken gaan goed bij het volleybal 😉
    Ik zou graag willen ruilen, vind de sneeuw helemaal niks. Is net voor kerst de sneeuw weg, gaat het nu voor nieuwjaar weer sneeuwen, leuk voor het vuurwerk. En zaterdag verwachten ze ‘elfstedentocht’ vorst, ja -15 komt weer… Dus op tijd terug komen, straks missen jullie de elfstedentocht nog.

Maar ik ben zeker jaloers op die spa met zo’n prive zwembad, lig ik hier in de sneeuw. Maarja verschil moet er wezen.
    Ik heb al ontzettend veel spullen voor het huis gekocht, dus ik heb heel wat te laten zien als jullie terug komen. Even bijkomen en dan kunnen jullie gaan klussen 😉

Veel plezier nog, geniet nog van de laatste uurtjes van 2009… Voor jullie is 2010 al snel in zicht, wij wachten dan nog ff 12u…
    Alvast een hele fijn jaarwisseling en de beste wensen voor 2010!!!

Veel liefs ons xxx

3. Kim Peters schreef:

Ik heb net even al jullie verhalen gelezen. Klinkt echt supergeweldig allemaal 🙂 Heel veel plezier nog en geniet ervan.
    Groetjes Kim

4. Harry schreef:

Hee gabbers, jullie genieten er maar van he? Nou groot gelijk hoor !!
    Wij zijn net terug uit Tenerife en hebben ook een lekkere vakantie gehad. Nu ff twee weken thuis en dan een week lekker de latten op in Italie. Groetjes Harry en Margreet

5. Marion schreef:

gaaf hoor heel veel reisplezier uhum kerst vieren in een zonng zeeland…Op naar de nieuwjaarbollen bij je moeder thuis…
    gr marion

6. Ronnie Groenewold schreef:

Ik dacht alleen Australië, maar het is veel meer dan dat. Jullie zijn echt een onvergetelijke reis aan het meemaken.

7. Claudia en Mark schreef:

Hoihoi,

Wat een lang verhaal weer zeg, je hebt zo dalijk niks meer te vertellen als jullie terugkomen dan zijn we al helemaal op de hoogte van alles hoeven we alleen nog maar de foto’s te bekijken hihihi! Maar klinkt allemaal heel leuk wat jullie daar doen! Wij zijn niet zo jaloers op de zon eigenlijk, wij zijn juist blij dat het hier sneeuwt vinden dat juist prachtig! Maar voor jullie natuurlijk ideaal om lekker te relaxen en te ontspannen in het zonnetje!
    Heel veel plezier nog daar en we mailen/hyven weer!

xxx Mark en Claudia

8. Danielle B. schreef:

Hoi! Leuk om te lezen je verslag, heel herkenbaar allemaal 🙂 Vet dat jullie Doubtfull Sounds hebben gedaan zeg! Die heb ik toen gemist, best jammer. Als je nog in de buurt van Kaikoura komt (tussen Christchurch en Blenheim) moet je echt met dolfijnen gaan zwemmen!! Dat mag je echt niet missen 😉

Heel veel plezier daar en geniet van het zonnetje en al het moois!

Groetjes Danielle

9. Pa schreef:

Hoi schatjes
    Ik kon niet eerder reageren omdat ik de laatste dagen zo’n klein rood monster vorst en sneeuwvrij moet zien te houden.
    Zo te lezen hebben jullie het geweldig na de zin, en Maris jij moet daar niet in het water vallen met al die vis haha, hier is alles rustig, ik wens jullie een hele fijne kerst.
    En pas op waar de zon niet schijnt is het glad.
    groetjes Pa.

10. John en Wil schreef:

hallo mariska en maarten leuk verslag van wat jullie allemaal meemaken het is hier bedekt met een flink pak sneeuw terwijl jullie lekker in je hempie lopen hebben wij een hoop sneeuw en gladheid. wij zien wel dat jullie het reuze naar je zin hebben daar en nog een paar weekjes kunnen volhouden nu hier alles oke ook groetjes van beide oma,s wacht volgend verslag weer tegemoed
    xxxxx john wil en niels

11. Aniek schreef:

jullie vermaken je nog wel en hebben geen last van sneeuw, ijzel en kou zoals hier 😉 doen jullie goed, alvast heeeeele fijne kerstdagen!!! xxx

12. Jochem & Nadia schreef:

Dat is lang geleden dat jullie wat gestuurd hebben, maar jullie hebben niet stil gezeten. Maar dat ben ik ook niet gewend van jullie.
    Ik heb nog niet alles gelezen, ben gebleven bij de mexicaan. Moet nu gaan volleyballen, met z’n 4e, dus we missen je. En dan lees ik het wel een andere keer verder.
    Veel plezier en alvast fijne kerstdagen daar in het zonnetje…!!!
    Liefs

13. Norbert schreef:

Weer een mooi uitgebreid verslag. Lijkt me ook wel wat daar!!
    Voor jullie daar alvast goede en warme Kerstdagen. Zoals het er hier naar uit ziet wordt het een witte kerst.
    Groetjes.

14. Henk en Iet schreef:

Bedankt voor jullie uitgebreid reisverslag.
    We zitten te smullen van jullie verhalen en als we de oogjes dicht doen, dan kunnen we ons deze bijzondere plekjes òòk weer voor de geest halen. Wat is het toch een mooi land en ja …. het avonturen hoort daar ook natuurlijk wèl bij, anders heb je ook geen spannende verhalen te vertellen.
    We hebben de verhalen over het bungee-jumpen (nabij Queenstown)gemist, maar die zullen ongetwijfeld wel verzwegen zijn omdat Pa en Ma dat ongetwijfeld verboden zouden hebben !
    Heel veel liefs van ons en fijne Kerstdagen in een totaal andere sfeer.
    xxxxx
    Henk en Iet

15. Linda V. schreef:

Inderdaad wat een avonturen weer….sommige dingen zijn nou eenmaal niet te plannen. Dat is ook zo leuk aan backpacken.
    Geniet van de zonnige kerstdagen, dan gaan wij ons weer verder vermaken met de sneeuw. ;)Ook heel leuk hoor!!!
    Liefs Linda

16. Mams schreef:

Hoi troelekes
    Wat een beleving allemaal.
    Ik kan niet wachten tot alle foto’s straks ontwikkeld zijn en we toch een beetje met jullie kunnen nagenieten.
    Het zal wel vreemd zijn om met kerst aan het zwembad te zitten en niet zoals wij met de knieën in de sneeuw .
    Heel veel plezier nog. Ik zal een broodje over houden in de kerstnacht.