Reisverslag Boedapest 2011

Verblijf: Synagoge Apartments
Vliegmaatschappij: WizzAir

Dag 1
Voor het eerst vlogen we met Wizz air we hadden helaas wel 1 uur vertraging. Op het vliegveld in Boedapest aangekomen kwamen we erachter dat ze géén 1 uur tijdverschil hadden, dit was even niet duidelijk voor ons…..(zie; Maarten) Met trein naar het centrum gegaan, daar op het metrostation een 7 dagen travelcard voor openbaar vervoer gekocht. Naar het appartement (Synagoge Appartement) gelopen, deze is op loopafstand van het centrum (5 min.)S’avonds nog gegeten bij Queens Italian restaurant, grote pizza’s en goedkoop drinken, waren we echt aan toe na zo’n lange dag. Nog even boodschappen gehaald voor het ontbijt en een beetje plannen gemaakt voor de volgende dagen. Helaas kwamen we moeilijk in slaap aangezien het 27 graden in de slaapkamer was en de airco pas in juni zou gaan werken…..Hadden wij weer…

Dag 2
Vanochtend een beetje uitgeslapen. Rustig opgestaan en ontbijtje gemaakt, deze bestond uit geroosterd brood met chocoladepasta 🙁 Vandaag hadden we in de planninParlement Gebouwg om flink te gaan wandelen, dus om zoveel mogelijk van Boedapest te zien. In totaal hebben we 25 km gelopen en er 7 uur over gedaan. Onderweg echt de meest prachtige gebouwen gezien, we begonnen met het Parlement Gebouw, deze staat langs de Donau en is echt inmens groot, vanaf de voorkant is deze moeilijk te fotograferen want deze staat direct aan het water. Dus moesten we de brug over om natuurlijk het gebouw van de voorkant te bekijken. Bij de brug lag ook het Margaretha eiland hier zijn we helaas niet op geweest. Daarna een flink eind langs de Donau gelopen, aangekomen bij de Budaheuvel met een prachtige kerk genaamd: Matthiaskerk en het Vissersbastion. Vanuit hier had je een prachtig uitzicht over “Pest” en z’n prachtige gebouwen. Dit gedeelte van “Buda” staat op de lijst van Unesco en is echt zeer mooi! Daarna doorgelopen naar het nationale Opera gebouw. Deze was ook echt prachtig. Vanaf de heuvel weer naar beneden gelopen richting de Kettingbrug. Deze heeft wat weg van de Golden Gate brug in Londen. Tussendoor wat gedronken bij Mon Matre op de Vaci Utca. Helaas was ik me vergeten in te smeren en ben erg verbrand, het was ook 29 graden. Na wat gedronken te hebben zijn we doorgelopen naar het St. Stefanusbasiliek, helaas mocht ik niet naar binnen ivm korte mouwen. Aangezien we de volgende dag naar de Széchenyi baden toe wilde gaan, zijn we hier alvast naartoe gelopen. De weg er naartoe was echt een mega lange en rechte weg maar aan het einde hiervan was het prachtige Heldenplein zichtbaar. BegraafplaatsAchter het plein lag het stadspark, hierin stonden hele mooie en aparte gebouwen. Bij de Széchenyi baden aangekomen even wat foto’s gemaakt en naar wat informatie gezocht. Nu we zo ver gelopen hadden wilde we eigenlijk ook wel meteen doorlopen naar het Stadion van Boedapest. Dit was nog zeker wel een uurtje lopen, maar hebben we toch gedaan, onderweg kwamen we nog een erg grote Begraafplaats tegen, deze was zo groot dat je er met een auto op mocht. Overal hele grote stenen en beelden met daaron/in hele families… Het stadion lag op een steenworp afstand van de begraafplaats. Het stadion hebben we helemaal rond gelopen en op sommige stukken konden we zelfs boven komen om het stadion van binnen te bekijken. Daarna weer terug gelopen richting het appartement, we hadden het zo ontzettend warm en waren zo verbrand ik had savonds mn witte shirt nog aan (zie foto….) 🙂 Stadion BoedhapestEven bijgekomen op het balkon en op zoek gegaan naar een restaurantje om eens echte Hongaarse Goulash en Goulash soep te eten. Dit hebben we gedaan bij Toarimen (zijstraat Vaci Utca). Lekker gegeten en de wijn is overal goedkoper dan de frisdrank 🙂

Dag 3
Vandaag een beetje op tijd opgestaan om met de metro naar Széchenyi te gaan (het grootste medicinale badhuizencomplex van Europa. Binnen in het complex is het net een doolhof, overal hokjes, sauna’s bubbelbaden, zwembaden en buiten 3 grote zwembaden. Hier hebben wij onze tijd doorgebracht. In 1 bad moesten we een badmuts dragen… waarvoor… geen idee… Na heerlijk te hebben gerelaxt en bij gekleurd zijn we weer naar het appartement gegaan om klaar te maken voor de tour door het Opera gebouw. Deze was alleen om 15.00 en 16.00 uur. Dit is echt een erg mooi en groot gebouw dat nog steeds gebruikt wordt. De tour duurde 3 kwartier en kosten 12 euro. Eerlijk gezegd dachten we dat er we er ook een klein concertje bij kregen, maar hier moest je weer apart voor betalen…. jammer. Daarna stukje door winkelstraat Vica Utca gelopen daarna bij restaurant DobPizza heerlijk pasta en salade gegeten…. Ze zijn hier erg fan van de Italiaanse keuken. Gewacht tot het donker werd om de stad vanaf Buda te bekijken met al die lichtjes. Vanaf Buda was het Pest gedeelte echt prachtig verlicht, vooral de Kettingbrug, Parlement Gebouw en de St. Stefanusbasileik. Maar de Matthiaskerk en de bastion waren ook prachtig verlicht. Weer terug de stad in gelopen en wat gedronken.

Dag 4
Vandaag weer een dagje relaxen in de spabaden. We zijn gaan lopen naar Gellert baden (want de dag ervoor was maarten zijn weekkaart voor de metro verloren…) deze liggen aan de oever van de Donau. Entreeprijs was best prijzig. Zwembad was wel mooi maar minder als de Széchenyi baden. Dit had meer weg van een zwembad met golfslag ipv een spabad. Geller BadenNatuurlijk weer flink liggen zonnen en beetje gerelaxt. Buiten bij het Gellert Hotel staat een “rotskerk” hier zijn we even ingegaan. Heel apart om eens te zien, het was er ook lekker koel. Daarna weer de brug overgelopen richting Pest, daarachter lagen de grote Markthallen deze we ingegaan,  overal plaatselijke lekkerneijen, pepertjes, kaviaar en lever. Natuurlijk ook een magneetje gekocht 🙂 Via de winkelstraat Vaci Utca naar hotel gelopen, onderweg nog even truitje gekocht bij de H&M. Had helaas alleen handbagage koffer bij me dus kon niet meer shoppen 🙁 Uiteten geweest bij een restaurant naast ons appartement, kaart met diverse keukens (mexicaans, turks, grieks, hongaars en italiaans). Na het eten nog naar het grote plein gelopen om een toetje bij het beroemde Gerbeaud te eten, dit werd ons namelijk aangeraden… 2 toetjes daar waren net zo duur als onze 2 gangen bij het restaurantje…

Dag 5
Op tijd opgestaan om al het ontbijt op te maken 🙂 tas ingepakt en laatste spulletjes opruimen.  Om 11 uur uitgecheckt en met de metro naar het treinstation gegaan om de tassen daar in een kluisje op te slaan om nog even door de stad rond te lopen. Naast het station staat een groot gebouw met daarin de mooiste Mac Donalds die wij ooit hebben gezien! Uitzicht op PestOngelooflijk mooi en oud gebouw met allemaal barokke details, hoge plafonds en ramen. Daarna nog door het grootste shopping centre van Hongarije gelopen (WestEnd). En om onze tijd nog even vol te maken zijn we naar het parlementsgebouw gelopen, daar aangekomen begon het te regenen (zie: onweren), dus snel weer terug naar station om naar het vliegveld gegaan. Vlucht ging voorspoedig. De totale Vliegtijd was ongeveer 2 uur.
Een absolute aanrader als je van grote oude steden hou en natuurlijk om er heerlijk te relaxen in één van de vele spabaden.

Klik hier voor de foto’s van Boedapest

One Responseso far.

1. Ome Henk schreef:

hoi M en M,

zo ken ik jullie weer; geen capitoolgids
    maar persoonlijke belevenissen !
    leuke foto’s ook.

Ik hou me aanbevolen voor volgende vakantieberichten/foto’s.