Reisverslag Tbilisi, Georgië

Klik hier voor het vorige reisverslag in Baku

036

Klik op de afbeelding om de foto`s van Georgië te bekijken.

>>>>>> Maar voordat we bij de grens met Georgië

waren moesten we eerst de grens met Azerbeidzjan nog voorbij…. Rond 7 uur in de ochtend kwamen er een aantal grenswachters de trein in om onze paspoorten in te nemen.

Deze werden een voor een in een speciaal kamertje gecontroleerd, ook moesten we een voor een naar dat kamertje komen en werd er een foto van ons gemaakt en werden er vragen gesteld. Tijdens dit gebeuren werden onze koffers en coupe doorzocht. Na een kwartiertje kwamen we bij de grens met Georgië…. hier weer hetzelfde tafereel. Ook hier weer een uurtje stil gestaan, toen konden we eindelijk zeggen: Hello Georgia!!!!

Dag 1
Rond 12 uur aangekomen op het treinstation van Tbilisi. Allereerst meteen de kaartjes voor de treinreis gekocht. Het viel ons daar al meteen op dat ze een stuk Westerser zijn.Uitzicht over Tbilisi Alles tweetalig en meer diversiteit in mensen. Met de metro naar het hotel gegaan. Grote kamer met een prachtig uitzicht op de berg in Tbilisi. Tbilisi is een gezellige maar wel een stuk rommeligere stad dan Baku.
Beetje rond gelopen door het centrum en met een kabelbaan naar boven. Op deze berg stond een groot beeld en een ruïne van een kasteel. Vanaf hier had je een mooi uitzicht over de stad, ook vielen de “Nieuwe” gebouwen goed op. S ’avonds gegeten in het centrum. Mariska helaas niet zo dol op de Georgische keuken…. de Azerbeidjaanse keuken beviel haar beter.

Dag 2
Vanochtend uitgecheckt want nu gaan we een kleine rondrit door Georgie maken. Eerst huurauto bij Avis opgehaald. We vertrokken als eerste richting het westen, naar Gori. Dit is de geboorteplaats van Joszef Stalin. Doordat de snelweg om Gori heen helemaal nieuw was kende de TomTom deze niet… maar uiteindelijk met een omweg aangekomen in Gori. De snelweg Treinstel Stalin, Goridoor Georgië is een 2 baans weg…. dus erg hard rijden en inhalen is lastig. In het centrum van Gori staat het Stalin Museum, het originele huis van Stalin en zijn privé treinstel. Alle 3 de dingen mochten we ook van binnen bekijken. Eén en al propaganda in het Stalin Museum. Vanuit Gori naar Uplistsikhe gereden want daar bevinden zich een rotsstad. Dat is helemaal uit de berg gehakt. Daar stond ook oa. een kerk, theater en een zaal van de prinses. Ze leefde toen letterlijk op en van de berg. Heel bijzonder om gezien te hebben.
Onderweg naar Kutaisi kwamen we een Rots dorp, Uplistsikhehele hoop marktlieden tegen: de een verkocht honing, de ander brood, weer een ander verkocht hangmatten. Af en toe was het ook best schrikken op de weg…. de koeien “wonen” hier letterlijk op de weg, dus dat was soms zigzaggend over de weg!
In Kutaisi aangekomen eerst ingecheckt. Onderweg zagen we een plek waar de locals aan het zwemmen waren, dus wij hebben ons daar ook even afgekoeld. S avonds gegeten in het stadje zelf maar daar was verder niet heel veel te doen.

Dag 3
Voordat we weer naar het Oosten rijden zijn we nog even langs de Bagrati Kathedraal gereden. Toeristische attractie van Kutaisi. Ook hebben we hier nog even het stadion van Kutaisi bezocht. Onze volgende bestemming was Mtskheta, dit ligt ongeveer 30 min. boven Tbilisi. Onderweg weer div. gevaarlijke inhaal manoeuvres gezien…. Mtskheta is een hele oude toeristische stad. Hotel met zwembad in Mtskheta Bij het inchecken in het hotel zagen we dat er een zwembad bij zat. Uiteraard hebben wij hier gebruik van gemaakt. Ook hier weer een prachtig uitzicht op de bergen. Temperatuur in Georgië is iets aangenamer dan in Azerbeidzjan maar nog steeds erg warm. Na het zwemmen zijn we naar het oude centrum van Mtskheta gegaan. Daar staat een prachtige kathedraal. Dit was ook wel het Las Vegas van Georgie: allemaal bruidsstelletjes, die 1 voor 1 stonden te wachten om te worden getrouwd. Het zag er allemaal een beetje uit als een Gypsy wedding, veel bling bling, hoogblond en veel kleur. In het oude centrum ook gegeten. Maarten vond het Georgische eten wel lekker!

Dag 4
Extra vroeg opgestaan om nog even een paar baantjes te trekken voor we onze lange rit naar de Kaukasus vervolgen. Deze weg naar boven (naar Kazbegi) wordt de Millitairy Highway genoemd. Een lange rechte weg die helemaal tot aan Rusland gaat.De weg naar Kazbegi.... Onderweg weer een hoop gekke dingen gezien. Koeien die bruggen bezet houden, ezels die over de weg lopen, tientallen kraampjes. Ons eindpunt is Stepantsminda met de berg “Kazbegi”. Halverwege hier naartoe ligt het plaatsje Ananuri. Het staat de Assumption Church. Kerk zelf niet zo heel bijzonder maar hier vandaan wel een prachtig uitzicht tussen de bergen en over het stuwmeer. De weg naar boven werd steeds bochtiger omdat je steeds hoger in de bergen kwam, ook hield de geteerde goeie weg op en moesten we de laatste 1,5 uur over een onverharde weg rijden. Zonneterras Kazbegi HotelDit was zeker geen pretje met alle stof, vrachtverkeer dat op een hele smalle weg moest kruizen en diepe ravijnen!! Opeens zien we een uitkijkpunt en vanaf daar had je de mooiste uitzichten die je maar kan bedenken!!! Prachtig! Al die verschillende gekleurde bergen… WAUW… dit is de Kaukasus. Nog een uur gereden voor we bij het laatste stadje aankwamen voor dat je Rusland inrijdt genaamd: Stepantsminda. Hier zit je letterlijk tussen de bergen. Het “Rooms Hotel” is echt prachtig en staat tegen de heuvel aan. Het hotel biedt een uitzicht over het stadje en over de Kazbegi met zijn wereldberoemde kerk op de top. Bij aankomst gerelaxt en gegeten op het grote zonneterras. Ook de nodige wijn gedronken. Deze was Mariska helaas niet goed gevallen door én te weinig water drinken én te lang in de zon (zie vorige dagen….) Dus helaas een zonnesteek opgelopen en niets meer binnen kunnen houden. Maar dat mocht de pret op zo’n locatie uiteraard niet drukken. Tot laat daar gezeten.

Dag 5
Mariska was nog steeds misselijk en had hoofdpijn maar we wilde toch graag naar die beroemde kerk op de Kazbegi. De bedoeling was eigenlijk om dit samen te gaan lopen, maar dat trok Mariska nog niet. Dus Maarten is alleen lopend omhoog gegaan en Mariska er met onze 4wheel drive naar boven gegaan. Volgens Maarten was het een steile beklimming maar was ondanks  dat sneller boven dan met de auto! Mariska nog nooit off road gereden maar na deze rit is ze zeker weten een PRO geworden! Sjonge jonge zeg, wat een kuilen, keien, steile onverharde weg,Uitzicht nabij Stepantsmida (Kazbegi) waarbij je elkaar nauwelijks kunt passeren. Tot wel 3x toe op het punt gestaan om te kappen…. maarja omdraaien lukt ook niet op een steile, smalle weg haha. Dus maar weer stug doorgereden. Na veel slippen en corrigeren kwam ze dan eindelijk boven. Vanaf hier een prachtig uitzicht over de andere bergen en het dal met het hotel.
De meeste bergen zijn hier helemaal groen, een enkeling was wit van de sneeuw. Wauw erg mooi hier! Kerk zelf ook nog even bezocht… deze wordt nog steeds bewoond en beheert door Monniken.
Na de beklimming zijn we beide met de auto weer naar beneden gegaan, terug richting Tbilisi. Na aantal uur rijden kwamen we weer in Tbilisi aan, daar zijn we nog even naar de Dinamo Arena van Dinamo Tbilisi gereden. Gelukkig stond er een deur open en zijn we gewoon naar binnen gegaan. Daar kwamen we iemand tegen die (gelukkig) wel een rondleiding wilde geven. Hij liet ons de kleedkamers, de gang en de tribunes zien. Huizen Old City TbilisiHeel erg aardig van hem. Als bedankje kreeg hij van Maarten een aantal souvenirs. Helaas moest de auto vandaag weer terug . Vanuit daar naar de Old City van Tbilisi gelopen. Erg groot contrast was het hier, want het ene gedeelte van de Old City is helemaal verpauperd terwijl een blok verder helemaal nieuw en gerestaureerd is. Maar alle huizen zijn daar wel in soort Victoriaanse stijl. Heel mooi en heel gezellig. Het was zo ontzettend warm dat we snel ergens gegeten hebben en weer terug zijn gegaan naar het hotel.

Dag 6
Collega van Maarten komt uit Georgië en die was ook in Tbilisi. Zij heeft vandaag samen met een vriend voor gids gespeeld. Ze reden ons  naar de Jvari kerk in Mtskheta, deze ligt net buiten de stad op een berg. Erg mooi maar vooral erg winderig. Vanuit de kerk doorgereden naar de Monastry in Mtskheta. Deze wordt bewoond en beheerd door Nonnen. Ook ligt daar een graf dat wordt gezien als een soort bedevaart plek (als mensen hun handen in de aarde op zijn graf staken dan zouden ze genezen en al hun gebeden zouden gehoord worden). Zonder onze “gids” zouden we dit nooit geweten hebben. Lunchtijd…. zij wisten wel een goed restaurant die bekend stond om het Georgische eten: allereerst bruine bonen soep waarin je stukken maisbrood moest doen zodat het brood volgezogen wordt door de soep, daarnaast lagen er stukken kaas, gefrituurd deeg met daarin rundvlees. Ook lag er een schaal met strengels kruiden zoals peterselie. Dit eten zij zo in z’n geheel op en ook hadden ze gefrituurde stukken varkensvlees. Aan Mariska was dit allemaal niet besteed. Na het eten weer terug naar Tbilisi voor de Sameba Kathedraal, dit is een Kathedraal die pas 10 jaar oud is en betaalt door de inwoners. Sameba CathedraalPrachtige zeer grote kerk, maar doordat het zo nieuw was oogde het meer als een museum van binnen. Volgende stop was de zojuist geopende Finiculair die helemaal naar de top van de berg ging. Vanaf daar een prachtig uitzicht over Tbilisi. Hier een poosje gezeten om daarna weer teruggebracht te worden door ons gezelschap. S’avonds heerlijk Mac Donalds gegeten….

Dag 7
Onze laatste ochtend in Tbilisi voor we om 16.00 uur weer terug moeten met de trein naar Baku om vanaf daar weer terug te vliegen naar Dusseldorf. Om de middag nog een beetje goed te besteden zijn we nog maar gaan rondlopen door de stad om een beetje te winkelen en souvenirs voor onszelf in te slaan. Maar het was zo warm dus zijn op tijd weer terug gegaan om wat boodschappen te halen voor de 14 uur treinreis terug.Photo 25-07-13 22 34 06 Doordat we nu vroeg met de trein teruggingen hadden we de grens controle ook al in de avond en gelukkig niet in de nacht. Helaas duurde ook nu weer beide grenscontroles ruim een uur. Gelukkig geen problemen. Slapen in de trein is geen enkel probleem.

Dag 8 (Baku)
Aangekomen in Baku. Met alle spullen meteen weer op zoek naar ons hotel, deze lag helaas iets verder buiten de stad dan we hadden verwacht. Maar gelukkig wel op de weg naar het vliegveld. Want vannacht om 3.00 uur zouden we al weer weggebracht worden naar het vliegveld. Bij het hotel aangekomen spullen gedropped en maar met de taxi teruggegaan naar het centrum. Bij de Bulvar uitgestapt om nog even over de Boulevard te wandelen. Blijft een mooie, relaxte stad. Ook hier laatste spulletjes gehaald. Na lang onderhandelen ook weer een taxi terug naar hotel genomen. Daar de koffers goed ingepakt. Beetje rustig aangedaan en om 3.00 uur brachten ze ons van het hotel naar het vliegveld. Vlucht ging perfect en na 4 uur wachten op Moskou vlogen we weer verder naar Dusseldorf.

Het was weer een onvergetelijk en unieke reis!!!!

Klik hier voor de foto’s van Georgië

3 Responsesso far.

1. Irma schreef:

Boeiend en zeer interessant! Bedankt..

2. Marijke schreef:

Weer ’n TOP verslag en de foto’s hadden we al mogen bewonderen.xxx